Lumi Blog - Alle berichten

21 Jun

Kerry J. Plowman

De kracht van nabijheid: beacons gebruiken tijdens jouw evenement

Hoe Beacons proximity marketing versterken bij evenementen

Volgens onze strategische partner, QuickMobile, was 2013 het jaar waarin eventplanners toegang kregen tot een nieuw instrument in de technologische sector.

Inderdaad, 2013 is jaar wanneer Apple de iBeacon-technologie voor het eerst introduceerde in hun mobiele apparaten. Met deze technologie kan je een notificatie sturen, gebaseerd op de locatie van de persoon. Eventplanners, die altijd op zoek zijn naar meer interactie tijdens hun evenementen, zijn mee met de trend en gebruiken ook op hun evenementen beacons. Dit gaf een nieuw dimensie aan de betrokkenheid van de deelnemers, die meer gepersonaliseerd was door de locatie, en dus ook aan de ervaring van de deelnemers.

En zo kwamen beacons in de event industrie terecht.

De oorsprong van beacons in proximity marketing

De retailmarkt was de eerste die beacon technologie gebruikte en het concept van proximity-marketing creëerde. Beacons geven de organisatoren de mogelijkheid om pushberichten naar mobiele apparaten te sturen op basis van hun locatie, waardoor ze een unieke én relevante ervaring creëren die gebruikers aanzetten om actie te ondernemen.

Best Buy gebruikt de beacons om via hun mobiele app beloningen aan te bieden aan klanten die de winkel binnenkomen. Nordstrom verbindt online winkelen met de winkelervaring ter plaatse door klanten op de hoogte te brengen als een item van hun online shopping bag op voorraad is (getriggerd via een beacon bij de voordeur.) Hudson's Bay Company implementeerde beacons voor uitzonderlijke kortingen met codes aan te bieden. Naast het aanwakkeren van koopgedrag, kan het bedrijf de effectiviteit van elke beacon volgen.

Beacons gebruiken op evenementen

De event industrie kan zeker en vast leren (en winst creëren) van de richtlijnen uit de proximity marketing in de retailmarkt door locatietechnologie in de ervaring van de deelnemers te brengen. De mogelijkheden zijn eindeloos omdat een link gemaakt kan worden tussen de beacons, de event app en de fysieke locatie van de deelnemer:

  • Een geautomatiseerde registratie, waardoor er geen wachtrijen meer zijn.
  • Crowd traffic kan worden gemeten om de waarde van specifieke standplaatsen te bepalen.
  • Deelnemers kunnen inchecken bij een sessie door simpelweg de zaal binnen  te gaan. Je hoeft dit dus niet manueel te doen of met behulp van een smartcard.

Een ander potentieel van proximity-marketing voor event planners is de gegeven informatie die bepaald wordt door de locatie. Met beacons kunnen organisatoren promoties of informatie aanbieden via een gericht pushbericht wanneer deelnemers dicht bij een bepaalde stand of zaal komen. Het kan een brochure met uitleg over een product zijn, of een lijst met items voor deelnemers die een silent auction betreden.

Een unieke ervaring voor elke deelnemer

Proximity-marketing, aangedreven door beacon technologie, geeft eventplanners de mogelijkheid om hun deelnemers een unieke ervaring te bieden en optimale kansen te creëren.

Dankzij de combinatie van beacon technologie met een event app kunnen organisatoren interacties tot stand brengen en de deelnemer-ervaring nog meer personaliseren.

Proximity-marketing op evenementen blijft groeien en beacons ontwikkelen zich tot de perfecte aanvulling met event apps.

Wil je Beacons proberen tijdens je volgende evenement of ontvang je graag meer info voor een eventapp? Neem contact op met ons!

Deel dit met jouw netwerk